blog 3 - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Vera Houtzager - WaarBenJij.nu blog 3 - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Vera Houtzager - WaarBenJij.nu

blog 3

Door: Vera Houtzager

Blijf op de hoogte en volg Vera

17 September 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Hey Allemaal,

Hierbij weer een nieuwe blog. Het gaat prima met mij hier, heb het erg naar mijn zin. Ik begin nu steeds meer gewend te raken aan het leven en de gewoontes hier (ik heb nu z'n beetje elke openbaar vervoer middel al gehad (bus, mini-bus, taxi en trein)). En ik heb mijn draai gevonden op de school waar ik vrijwilligerswerk doe.

Ik werk nu 1.5 week op de school. Ik neem elke dag de bus van mijn huis naar de school. Dat was in het begin best een uitdaging want je moet zelf opletten wanneer je eruit moet. Er is geen naviagtie in de bus. Verder is er maar 1 in/uitgaan dus je moet helemaal naar voren lopen om uit de bus te kunnen. Gelukkig zijn mijn host ouders de eerste keer met me meegegaan met de bus, dus hoefde ik de eerste keer niet alles zelf uit de vogelen. Op school werk ik 2 dagen met de psycholoog en 3 dagen in de 'roze' klas. Alleen de psygoloog is nu helaas ziek dus heb nog niet echt met haar kunnen meelopen. In de klas waar ik meedraai zitten 5 kinderen waarvan er maar 2 ' goed' kunnen praten. De overige 3 kunnen alleen woordjes en korte zinnen zeggen, en praten vaak alleen op comando dus dat ik best pittig. Verder hebben veel van deze kinderen veel ticks. Op dit moment is mijn voornaamste taak in de klas het aan het werk houden van een jongentje genaamt Abu. Hij heeft erg veel ticks waardoor hij snel afgeleid is, dus ik moet er voor zorgen dat hij aan het werk blijft. Verder help ik me met wat hand en span diensten als kinderen mee naar de wc nemen, eten halen, kinderen corrigeren als ze iets fout doen enz. De eerste dat wat allemaal erg overweldigend, maar nu weet ik wat ik van deze kinderen kan verwachten en durf ik ook een stuk strenger naar ze te zijn. Dat maakt ook dat ze ook beter naar me luisten:)
Op de school waar ik werk zijn ook nog andere vrwijilligers. 2 Duitse meisjes en tot mijn grote verassing een andere Nederlands meisje. Dat is ook best fijn, want ik heb nu in de pauze's aanspraak met leeftijdsgenoten.

Naast het werken op de school heb ik natuurlijk ook nog andere dingen gedaan. Om te beginnen ben ik vorige week woensdag naar de voetbal wedstijd Bafana Bafana (Zuid-Afrika) tegen Nigeria geweest in het stadion met 14 personen die alleenmaal aangesloten zijn bij Soutern Ambition Africa (de organisatie waarmee ik reis). Ik had het echt niet van m'n zelf verwacht dat ik ooit naar een wedstrijd zou gaan in een stadion maar ik heb me best vermaakt tijdens de wedstrijd. Het enige jammere is dat er geen doelpunten zijn gevallen:(
Verder ben ik vrijdag naar green squere market geweest samen met een belgisch meisje Birte. Dit marktje is best wel toeristisch, want je kan daar alleen maar soeveniers kopen. Als je ook maar een paar seconde bij een kraampje stil staat dan gaan ze al meteen tegen je praten en proberen iets aan je te verkopen. Ook beginnen ze altijd met veeeeel te hogen prijzen dus je moet echt afdingen daar. Ik ben bijv. een mok gekocht waar ze in eerste instantie 80 rand voor vroegen. Ik heb er uiteindelijk 55 rand voor betaald. Het was btw erg fijn dat ik en het belgische meisje allebei nederlands spreken dus we kondenen zonder dat ze marktkoopmensen het doorhadden onderling overleggen hoeveel we zouden bieden.
Zaterdag ben ik samen met mijn host broer en wat kennissen van hem naar de tafelberg gegaan en hebben we een hike van 4 uur ( van 8.30 uur 's tot 12.30, ja erg vroeg) gelopen van Rohdes memorial naar Kristenbosche botanical gardens. Dat was best een pittiger hike. We moesten eerst naar boven lopen (dat was vooral zwaar) en daarna over paden/ stenen/ riviertjes en houtje paden lopen. Het was een erg mooie hike in een mooi gebied. Maar na de hike was ik echt kapot! We zijn daarna met z'n alleen naar Wynberg park gegaan en hebben daar gebbqet (nummer 4 sinds in een Kaapstad ben). In het park hebben ze namelijk openbare braai plekken waar iedereen zijn vlees op kan maken. Erg leuk!

Ik moet nu stoppen met schrijven want ik wil nog foto's uploaden(alle foto's staan bij deze blog dus ook van blog 2). En andere heb ik niet genoeg tijd om ze te uploaden.

Liefs, Vera

  • 17 September 2014 - 17:08

    Wilma Meijerink:

    Hoi nichtje,

    We maak jij in een korte tijd al veel mee zeg. Je beschrijft het allemaal heel leuk, zodat ik me er een goede voorstelling van kan maken. Mooi, dat het vrijwilligerswerk inmiddels ook opgestart is, dat is tenslotte óók waar je voor ging. Als ik het begrijp heb je het erg getroffen met al die aardige mensen en mede-vrijwilligers. Leuk voor je, is toch leuker als dat een beetje meezit.
    Succes weer de komende en rustig aan hè met al die bbqs en braais.

    groetjes,

    Wilma

  • 17 September 2014 - 17:20

    Mama Loes ;-):

    Leuke bolg Veer,fijn dat je het zo naar je zin heb.
    De foto's geven al een beetje indruk van de plek waar je ben,er zitten een paar hele mooie bij.
    Vooral die bij de tafelberg.
    Meis blijf genieten,ontdekken dit pakt niemand meer van jou af.
    Pas goed op jezelf,maar dat doe je wel,dus sorry kan het niet laten:-P
    Nobody is perfect.
    Veer hoop snel weer van je te horen.
    Knuf
    mama ;-)Loes

  • 17 September 2014 - 23:05

    Buren Reina-Jaap:

    Hallo Vera.
    Het systeem werkt prima. Jouw reisverslagen komen prima door. Dank je wel. Mooie verhalen en ervaringen. Gelukkig schrijf je niets over de gevreesde virus in Afrika. Gaan er dus van uit dat je daar geen last van hebt. Leuk om er ook nog wat foto's bij te zien.
    Veel plezier verder met je goede werk.
    Reina-Jaap

  • 18 September 2014 - 06:58

    Louella:

    He Vera, wat een ervaringen doe jij op zeg. En wat een mooie foto's heb je al gemaakt. Prachtig. Ik bekijk en lees het met plezier. Geniet van je verblijf en werk. Ik kijk al weer uit naar je volgende verslag. Xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Kaapstad

Vera

1 september vertrek ik voor 3 maanden naar Kaapstad Zuid-Afrika om daar vrijwilligerswerk te doen. Op deze pagina probeer ik wekelijks een update te geven van mijn avonturen in Kaapstad.

Actief sinds 28 Aug. 2014
Verslag gelezen: 230
Totaal aantal bezoekers 6156

Voorgaande reizen:

01 September 2014 - 27 November 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: