Blog 7 - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Vera Houtzager - WaarBenJij.nu Blog 7 - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Vera Houtzager - WaarBenJij.nu

Blog 7

Door: Vera Houtzager

Blijf op de hoogte en volg Vera

12 Oktober 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Heyhey,

Hierbij weer een nieuwe blog. Ik vermaak me nog steeds prima hier in Kaapstad! Jullie hebben in mijn vorige blog kunnen lezen dat ik afgelopen maandag ben verhuist naar het Vrijwilligershuis in Obstervatory. Ik heb het echt prima naar mijn zin in het huis en heb leuke huisgenootjes. Ik woon nu met 8 anderen mensen in een huis die van over de hele wereld vandaan komen. Mijn kamergenootje is Braziliaans (super leuk want ik leer veel over de Braziliaanse cultuur), er wonen nog 3 meisje uit Zweden, 2 Amerikanen, een jongen uit Mauritius en een jongen uit Zuid-Afrika. Een leuke mix dus. Dus ik vermaak me prima thuis.
In mijn vorige blog hebben jullie ook kunnen lezen dat ik deze week vakantie heb gehad van mijn vrijwilligerswerk. Dus deze week geen verhalen over mijn vrijwilligerswerk, maar alleen verhalen over sight seeing in Kaapstad. Deze week voeg ik ook mee foto’s toe dan normaal omdat ik erg veel gezien en gedaan heb deze week Voor de mensen die facebook hebben, die hebben al het een en andere voorbij zien komen.

Om te beginnen heb ik dinsdag samen met Jenni (Canadees meisje) en Gesina (Nederlands meisje) de trein gepakt naar Muizenberg en Simon’s Town. Twee dorpjes aan de zee. De trein rit op zich was al erg mooi, want vanaf Muizenberg tot aan Simon’s Town rijd de trein langs de zee en de stranden, dat is heel mooi om te zien. Muizenberg staat bekend om zijn gekleurde strandhuisjes en zijn goede golven om te surfen. Op dat strand zijn dan ook veel surfers te vinden. Het was een mooi strand en ik vond de huisjes echt super schattig. Maar er was naar strand niet veel andere te beleven dus we zijn naar ong 1 uur door gegaan per trein naar Simon’s Town om daar lekker te lunchen. Omdat de trein rit van Observatory (de wijk waar ik woon) naar Simon’s town ong 1 a 1.5 uur is en we voor de spits thuis wilde zijn, hadden we niet echt veel tijd om Simon’s town te verkennen. Maar was ik gezien heb was het een schattig klein dorpje.
Woensdag ben ik samen met Gesina en een Nederlandse jongen Roderik naar de Taferberg geweest. We zijn per kabelkar naar boven gegaan en hebben een paar uur op de berg rond gelopen. Het uitzicht was echt super mooi (zie mijn foto’s). Woensdag was Roderik’s verjaardag dus we hebben op de berg met z’n drietje cupcakes gegeten om zo zijn 18de verjaardag te vieren. Rond een uur of 2 zagen we een wolken veld op ons afkomen, dus we hebben toen maar besloten om weer naar beneden te gaan. Want door de wolken kan je niet meer genieten van het uizicht. Die avond zijn we met z’n 3tje uit eten geweest. Eerst hebben we bij een cafe cocktails gedronken want het was daar van 17-19 uur happy hour dus alle cocktails waren 25 rand! Dus minder dan 2 euro! Na de cocktails zijn we bij Gispsy’s café gaan eten. Dat is een klein restaurantje die elke maand zijn menu veranderd door elke maand eten uit een andere land te serveren. Deze maand is het thema Afrika dus ik heb lekker kunnen genieten van Afrikaans eten. Ik heb alleen niet echt een idee wat ik precies gegeten heb want ze hebben daar geen menukaart…. Alles werd gewoon opgenoemd. Dus ik weet alleen dat ik kip heb gegeten want dat was het enige wat ik goed opgevangen heb. Het eten was daar echt heel lekker, en voor Nederlandse begrippen goedkoop. En het idee dat elke maand het menu veranderd vind ik ook super leuk.
Donderdag ben ik samen met Gesina, Roderik en twee Zweedse huisgenootjes van me (Moa en Anna) naar Canalwalk (het grootste winkelcentrum in Kaapstad) geweest. Ik ben daar al een keer eerder geweest dus het was niet iets nieuws voor mij, maar we hebben daar lekker geluncht en lekker een middagje rondgelopen. Die avond zijn we met z’n 5en uit eten geweest op Long street want het was Gesina’s laatste avond in Kaapstad We zijn wezen eten bij Forks dat is een tapas restaurant. Het concept dat het restaurant is dat je met elkaar deelt. Dus alles was jij besteld moet je delen met de mensen met wie je uit eten bent. Je besteld 3 tapas per persoon. Dus ik heb z’n 15 verschillende tapas gegeten, super lekker en leuk! En zelfs de toetjes zijn in tapas dus ik heb ook 4 verschillende toetjes op, en ik hou van toetjes dus ik was erg blij
Vrijdag heb ik samen met Roderik de opper toerist uitgehang want we zijn met de Sight seeing bus door Kaapstad heen gegaan. We hebben gekozen voor de blauwe route die van Long street naar Kristenbosch gardens, Hout bay, Camp bay, Sea point en Waterfront gaat. Dus een tour langs de zee. Je krijg koptelefoontjes die je in een apparaatje kan stoppen en er worden dan allerlei dingen verteld over de dingen die je dan langs de route ziet. Ik voelde me op dat moment echt een uber toerist! De bus was een hop on/ hop off bus dus je kon op en af stappen bij verschillende haltes. Wij zijn eerste naar Kristenbosch botanical gardens geweest. Dat is een van de grootse botanische tuinen ter wereld. Ik vond het daar wel mooi maar niet heel bijzonder. Dus naar een uurtje rond gelopen te hebben zijn we weer op de bus gestapt en door gereden naar Hout bay. Daar hebben we lekker geluncht en hebben we de boot genomen naar Seal Island en dat naam zegt het al, dat is een eiland waar allemaal zeehond op wonen. Er stond die dag een erg stevige wind dus de boot schommelde behoorlijk heen en weer, en stiekem vond ik dat best heel leuk! Seal Island was echt een mooi gezicht. Duizenden zeehonden bij elkaar op 1 klein eiland (zie foto’s). Ze zwemmen ook overal rond je boot echt heel cool!
En dan zijn we aangekomen bij zaterdag. Zaterdag ben ik naar phumlani Township geweest. Phumlani is een Township in Kaapstad waar ong 8000 mensen wonen. Ze hebben daar maar 8 water punten en 150 toilet gebouwen. Niemand heeft een toilet thuis en stromend water. Alle huisjes zijn hand gemaakt. Deze mensen wonen dus in zware omstandigheden. De kinderen krijgen daar ook weinig aandacht, en veel van de kinderen zijn wees. Ik ben samen met een groep van ong 20 mensen van mijn organisatie naar de Township geweest om daar te spelen met de kinderen. Dat was een erg leuk en bijzonde middag. We waren net uit de auto gestapt en er kwamen 50 kinderen op je afgerend en sprongen op je en probeerde het speelgoed dat je bij je bij je had te pakken. We zijn met de kinderen naar een voetbalveldje gelopen en daar hebben we met ze gespeeld. We hebben gevoetbald, getekend, ze mochten met je haar spelen, foto’s maken met je camera, gehoelahoept, touwtje springen en noemt het maar op. Zodra je ook maar ging zitten op het gras kwam er weer een kind op je schoot zitten of kwamen kinderen op je af om met je haar te spelen. Ook sprongen ze op je rug om met de te stoeien. De kinderen lieten je weinig met rust. Ook hebben we snacks, sinasappels en drinken uitgedeeld aan de kinderen. Dat was echt chaos! Kinderen probeerde 2x drinken te krijgen en meerdere sinasappels en wilde graag als eerder aan de beurt zijn dus duwde andere kinderen weg. Maar uit eindelijk heeft iedereen zijn deel gehad en waren ze blij met wat ze kregen. Na het uitdelen van het eten mochten we in de Township rondlopen om te zien hoe deze mensen leven. Dat was best heftig om te zien, en op dat soort momenten besef je je pas hoe goed je het eigenlijk hebt en dat je niet mag klagen over je leven. Want mijn leven is echt de hemel als je het vergelijkt met de omstandigheden waarin deze mensen leven. Het was dus een erg mooie en leerzame middag en ik ben blij dat ik de kinderen een leuke middag heb kunnen bezorgen.
Vandaag (zondag) ben ik met een groep van ong 15 mensen maar Mzolis geweest. Deze plek is niet echt in 1 woord samen te vatten. Maar het is een plek in een township waar je met z’n alle braai vlees kan eten, gezellig kan drinken, er is een dj dus je kan ook lekker dansen en feesten daar. Je begint daar rond een uur of 11 in de ochtend en je kan daar de hele middag doorgaan als je wilt tot een uur of 5/6. Het is daar altijd heel druk en alle nationaliteiten komen daar bij elkaar. Een gezellig plek dus. Er is daar een slager en daar koop je voor 30 rand p.p. vlees en dan maken zij het voor je klaar in de keuken en na ong 1 a 1.5 uur krijg je je vlees en het is smullen maar. Een aparte maar leuke plek dus in Kaapstad. En als je in Kaapstad bent raad ik het iedereen aan om op z’n mist 1x daar heen te gaan, want het is een aparte ervaring.

Nou dat was mijn weekje vakantie. Zoals jullie kunnen lezen heb ik me dus prima vermaakt! Morgen is het weer tijd om te beginnen op mijn vrijwilligers werk. Dus volgende week krijgen jullie weer een update hoe het daar gaat. Tot mijn volgende blog!

Liefs,
Vera

  • 12 Oktober 2014 - 18:47

    Loes(mama;-P):

    Hoi
    Heb je weer leuk geschreven, al die inrukken en ervaringen.
    Fijn dat zo kon genieten van alles.
    Nou ja, de township, was meer een indrukwekkende ervaring,maar ook mooi.
    Kaapstad is wel erg gevarieerd hoor.
    mooie foto's.
    Blijf genieten
    Dikke knuffel
    (mama;-P ) Loes

  • 12 Oktober 2014 - 21:12

    Louella:

    Hoi Vera, geweldig vind ik je verhalen. Echt zo fijn om te horen wat je daar allemaal meemaakt. Je doet het echt fantastisch. Al die uitstapjes die je daar maakt en wat een contrast met die township. En ook je foto's zijn prachtig. Zal wel weer wennen zijn om weer aan het werk te moeten. Succes met dat jongetje. Ik hoop dat je een methode hebt gevonden om hem rustiger te krijgen. Tot het volgende verslag.

  • 13 Oktober 2014 - 12:46

    Wilma:

    Mooie foto's weer. Wat heb je weer een leuke week achter de rug. Ik zou bijna jaloers worden, zo vaak als jij uit eten gaat, zeg. Geniet er maar lekker van hoor. Toch wel heel confronterend hè, als je in Township komt waar de mensen onder veel mindere omstandigheden leven. Je beseft dan inderdaad eens zo meer, hoe goed wij het dan hebben. Succes weer de komende week met je werk.
    groeten
    John en Wilma

  • 19 Oktober 2014 - 11:00

    Lysanne:

    Super leuk om elke keer je verhalen te lezen Vera! En wat een mooie foto's!:D Nog heel veel meer plezier daar xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Kaapstad

Vera

1 september vertrek ik voor 3 maanden naar Kaapstad Zuid-Afrika om daar vrijwilligerswerk te doen. Op deze pagina probeer ik wekelijks een update te geven van mijn avonturen in Kaapstad.

Actief sinds 28 Aug. 2014
Verslag gelezen: 170
Totaal aantal bezoekers 6153

Voorgaande reizen:

01 September 2014 - 27 November 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: