Blog 10 - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Vera Houtzager - WaarBenJij.nu Blog 10 - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Vera Houtzager - WaarBenJij.nu

Blog 10

Door: Vera Houtzager

Blijf op de hoogte en volg Vera

05 November 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Dag Allemaal,

Het is weer tijd voor een nieuwe blog. Dit keer alweer blog 10. Ik heb weer veel beleefd deze week. Dus dit gaat weer een blog met veel verhalen worden!

Om te beginnen gaat het nog steeds prima op school. Ben nog steeds druk bezig met het kind dat ik observeer. Maar daar gaat deze week aan einde aan komen want as vrijdag is het eindgesprek. Ik ben erg benieuwd hoe de professionals denken over hem. Want ik heb erg mijn twijfels of hij wel echt autistisch is of niet. Maar daar ga ik eind van deze week meer duidelijkheid over krijgen.
Afgelopen donderdag was een aparte dag op school, want ik ben met mijn klas (pink classe) en de gold classe op excursie geweest. Het was de bedoeling om de trein naar Fish Hook te nemen en daar even te zijn en dan de trein weer terug te nemen. Maar toen we op het station in Newlands (het beginpunt) aankwamen was onze trein geannuleerd dus moesten we 40 min wachten op de volgende trein. Maar met 10 autistische kinderen is dat geen goed idee. Dus is er besloten om met de schoolbus naar Fish Hook te gaan en vanuit daar de trein terug te nemen. Dus zo gezegd zo gedaan. Eenmaal bij het station aangekomen was de trein terug ook vertraagd, en ze wisten niet hoelaat die zou komen… Maar na 5 min zag ik een trein aan komen rijden. Maar toen zag een van de juffrouws dat we op het verkeerde perron stonden. Dus wij met alle kinderen naar het andere perron gerend (we moesten onder een tunnel door, dus de trap af en dan weer de trap op). Echt dat gaat niet zo gemakkelijk met autistische kinderen omdat sommige kinderen een motorische achterstand hadden. En ik had aan mijn ene hand een kind met veeeel te veel energie, en aan mijn andere hand een kind dat niet goed kan rennen op een trap. Dus ik werd uit elkaar getrokken… Het was dus even flinke stress. Maar we hadden te trein gehaald. In de trein ware de kinderen helemaal onder de indruk. Ik heb nauwelijks tiks gezien en er waren weinig problemen. Dus dat was erg leuk om te zien. Bijv. een van de kinderen die normaal niet stil kan zitten op zijn stoel zat nu bijna als een standbeeld stil! Echt bizar. Eenmaal weer terug op het begin station werden we met de schoolbus weer teruggebracht naar school. Maar we hadden nog een verrassing voor de kinderen want we hebben lunch gehaald bij de KFC. Ik heb nog nooit z’n stille lunch meegemaakt! De kinderen waren muis stil en je kon echt zien dat ze het eten erg lekker vonden. De excursie was dus erg geslaagd ondanks de ‘problemen’ die we hadden met de trein.
Op vrijdag was een van de jongentjes (Malachai) in mijn klas jarig. Het werd die dag 9 jaar. Dus dat hebben we gevierd met taart. We hebben voor hem gezongen en mocht 9 kaarsjes uitblazen. Je kon echt zien dat hij het leuk vond dat er voor hem gezongen werd. Lorne een jongentje in mijn klas heeft bijna de hele dag om de paar minuten happy birthday voor hem gezongen. Hahaha aan de ene kan schattig maar aan de andere kant ook wel een beetje verveld. De overige dagen op school waren gewoon normale dagen waarop niets bijzonders is gebeurd.

Na school heb ik natuurlijk ook nog genoeg andere dingen gedaan. Om te beginnen ben ik vorige week dinsdag uit eten geweest bij Fork dat is een tapas restaurant in Long street. Dat was Miranda’s farwell dinner. Omdat we met een grote groep waren konden we voor R180 een menu krijgen met 9 verschillende tapas (3 vlees, 3 vis en 3 veggi) + een toetje. Dus we hebben dat gedaan. En dat we erg lekker, maar veel! Dit was een erg leuke manier om dingen te proberen die je nog nooit gegeten hebt (in mijn geval was het zalm, gamba’s en rauwe tonijn).
Vrijdag ben ik samen met Moa, Anne, Linda en Therese naar Lions Head (dat is een berg) geweest. Lions Head is kleiner dan de Tafelberg dus het neemt minder tijd in beslag om hem te beklimmen. We waren in ong 1 uur boven. Echter was het laatste stuk bij Lions Head wel moeilijker dan bij de Tafelberg omdat je bij Lions Head echt moet klimmen naar boven. En persoonlijk vond ik dat erg leuk. Het uitzicht op de top van Lions Head is echt super mooi (zie mijn foto’s). Omdat Lions Head zo klein is kon je een rondje draaien en vanuit elk punt had je uitzicht over Kaapstad. Echt heel gaaf! Ik vond persoonlijk het uitzicht van Lions Head mooier dan op de Tafelberg. Vooral omdat je vanuit elk oogpunt je uitzicht hebt! Het beklimmen van Lions Head was het dus helemaal waard!
Op zaterdag ben ik (weer) naar de old biscuit mill geweest om daar te ontbijten. Na de mill zijn we naar Muizenberg gegaan om een dagje op het strand te liggen. Maar toen we daar aankwamen was het daar zo koud en winderig dat we besloten om de trein terug te nemen en naar het zwembad in Sea Point te gaan. Daar was het een stuk warmer en een stuk minder wind. Dus hebben we daar een paar uur lekker gerelaxt. Zaterdag avond ben ik samen met 6 Zweden (ja ik was de enige niet Zweed) naar the African cafe geweest. Dat is een restaurant in de binnenstad waar je Afrikaans kan eten. Ze hebben daar een vast menu en voor R250 krijg je alles wat daar op het menu staat (voor menu zie foto’s) en als je iets lekker vond mocht je dan nabestellen zonder dat het je extra kost. De gerechten kwamen uit allemaal verschillende Afrikaanse landen. De obers waren daar ook gekleed in traditioneel Afrikaanse kledij. En omdat ze in Afrika gewend zijn om met hun handen te eten werd voor het eten je handen gewassen zodat je ook met je handen kon eten (maar je mocht ook met mes en vork eten als je wilde). Na het eten kwamen de obers met een trommel de zaal in en hebben ze voor ons traditioneel Afrikaanse muziek gespeeld. Erg leuk! Het was dus een hele ervaring om daar te eten, en het eten was ook heerlijk.
Zondag ben ik een dagje naar mijn Host Family geweest. Het was erg leuk om ze weer te zien na een maand. Die dag was de communie van een van hun kleinzoons. Dus ik ben met hun mee naar de kerk geweest. Het was echt super druk in de kerk dus ik kon jammer genoeg niet alles zien en volgen…. En halverwege viel ook nog eens de elektriciteit uit, dus ook de airco. Dus het was ook nog eens een keer bloed heet in de kerk. Maar ondanks dat was het wel een leuke evaring. Na de kerk zijn we naar het huis van hun dochter gegaan waar een feest was ter ere van de communie van hun kleinzoon. En daar was veeeeeeeel eten. 2 tafel vol met eten, hartig, taart, cake, vers brood enz. Super lekker. En omdat er zo veel eten was kreeg ik ook veel mee naar huis (vooral veel taart) dus mijn huisgenoten waren erg blij met me:P
Maandag ben ik samen met Anna en Moa naar de binnenstad geweest om een handbagage koffer te kopen. Daarna zijn we door gegaan naar Greenpoint om daar thee te drinken worteltaart te eten in een cafe genaamd Orgine. De thee was daar erg lekker. Het was niet gewoon thee uit een zakje, maar verse thee die je in een soort glazen koker in de pot moet zetten zodat het in het water kon trekken. We hadden rooibos, vanille, aardbaai thee. Dat was een stuk beter dan thee uit een zakje!

Pfff ik heb weer veel geschreven, dus ik ga weer stoppen voor vandaag. Tot mijn volgende blog!

Liefs,
Vera

  • 05 November 2014 - 23:04

    Lindy:

    Super cool! Je hebt echt veel leuke dingen gedaan

  • 05 November 2014 - 23:05

    Lindy:

    Super cool! Je hebt echt veel leuke dingen gedaan

  • 05 November 2014 - 23:15

    Jaap:

    Hoi Vera
    Wat een mooie foto's. Wil je nog wel terug?
    Groetjes.
    Buurman

  • 06 November 2014 - 06:29

    (mama;-P) Loes:

    Hey Veer
    Wat heb je weer leuk geschreven;-P!
    Het is leuk om het zo te lezen.
    Ik zie je zo voor mij met die kinderen aan de hand.
    De ene bijna boven de ander nog halverwege de trap.Ha Ha,hilarisch!
    Ook herkenbaar,van de tijd dat jullie nog klein waren;-)
    De foto's spreken ook voor zichzelf,super!

    Veel plezier,geniet
    spreek je nog wel
    doei XXX
    (mama;-) ) Loes

  • 07 November 2014 - 17:16

    Louella:

    wat een prachtige foto's weer en geweldig hoe je over je verblijf schrijft. Superleuk!:-) Geniet nog maar even, voor je het weet zit je weer in dit koude kikkerland!

  • 09 November 2014 - 22:26

    Esmeralda:

    leuk om al jou blogs te lezen Vera! Heb jij toevallig in zuida Afrika al zam-buk ontdekt? Dat is een soort lipbalsem van eucalyptus van het merk Makoya. Als je dat ergens tegenkomt mag je voor mij wel een aantal blikjes meenemen ;) ik ben benieuwd naar je verhalen als je terug bent. Veel plezier nog!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Kaapstad

Vera

1 september vertrek ik voor 3 maanden naar Kaapstad Zuid-Afrika om daar vrijwilligerswerk te doen. Op deze pagina probeer ik wekelijks een update te geven van mijn avonturen in Kaapstad.

Actief sinds 28 Aug. 2014
Verslag gelezen: 196
Totaal aantal bezoekers 6161

Voorgaande reizen:

01 September 2014 - 27 November 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: