Blog 12 - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Vera Houtzager - WaarBenJij.nu Blog 12 - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Vera Houtzager - WaarBenJij.nu

Blog 12

Door: Vera Houtzager

Blijf op de hoogte en volg Vera

19 November 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Hey Allemaal,

Het is tijd voor mijn een na laatste blog. Volgende week donderdag zal mijn laatste blog verschijnen, want ik vertrek 27 november ofwel volgende week donderdag weer terug naar Nederland. Ik vermaak me hier nog steeds prima, en ik wil eigenlijk nog niet naar huis omdat ik nog zo veel leuke dingen hier kan doen! Maar ik mis iedereen ook wel in Nederland, vooral Buster hahaha. Dus ik ben stiekem ook wel blij dat ik volgende week naar huis kan.

Op school heb ik het nog steeds naar mijn zin. Ik zie er echt tegenop om afscheid van iedereen te nemen volgende week. Maar dat hoort er jammer genoeg ook bij! Ik heb maandag weer een nieuw kindje in mijn klas gekregen. Hij is drie weken in de klas ter observatie (dus hetzelfde als het kind was ik geobserveerd heb). Dit kind is echt heel anders dan het kind dat ik heb geobserveerd. Het kind dat nu in mijn klas zit is 8 jaar en is nog nooit naar school geweest! Hij is zelfs nog nooit van zijn ouders gescheiden geweest. Dus maandag heeft hij z’n beetje de hele dag gehuild en tegengestribbeld. Maar nu gaat het wel een stuk beter, hij weigert alleen om te eten. Hij praat best vaak mij of te lerares na, en hij heeft een aantal zinnen die hij soms uit het niets een aantal keer achter elkaar kan zeggen. Echt heel vreemd. Omdat hij niet gewend is om naar school te gaan heeft hij best een grote achterstand op gebied van schoolvaardigheden. Hij kan bijvoorbeeld niet tellen, want een normaal kind van 8 jaar wel zou moeten kunnen. Hij is dus een heel interessant kind om te observeren, maar jammer genoeg zit dat er voor mij niet meer in…. Naast dat ik een nieuw kind in mijn klas heb gekregen heb ik ook te horen gekregen dat een van de kinderen waarschijnlijk niet meer terug komt. Het is een meisje, en zij was een van de weinige meisjes op school. Dus dat is wel jammer. Het meisje heeft iets met haar benen waardoor ze niet normaal kan lopen, en het doet erg pijn om te lopen, wat ze precies heeft begreep ik niet helemaal. Het is in ieder geval wel zielig voor haar. Verder heb ik niet heel veel bijzonder te melden over mijn dagen op school.

Na school heb ik natuurlijk ook genoeg leuke dingen beleefd. Om te beginnen ben ik woensdag samen met 8 Zweden en 1 Nederlander naar Panchos geweest. Dat is een Mexicaans restaurant in Observatory. Daar hebben we lekker Mexicaans gegeten  Na Panchos zijn we door gegaan naar Stones. Dat is een pool café. En daar hebben we een paar potje pool gespeeld. Het was Nederland tegen Zweden. En ik moet jullie teleurstellen want Zweden heeft gewonnen. Een keer had Nederland (ik+ Gijsbert een Nederlands huisgenootje van me) bijna gewonnen, maar toen was ik zo dom om te zwarte bal in het verkeerde gat te schieten… haha oeps. Maar het was een gezellig avond, dus het feit dat we verloren hebben doet er niet toe!
Donderdag ben ik samen met Anna, Moa, Therese en Linda naar de film geweest. De bioscoop was in een winkelcentrum in Claremont, dus we zijn eerste uit eten geweest in het winkelcentrum en daar naar de film. We zijn naar de film Gone Girl geweest. Dat is een psychologische triller over een vrouw die verdwijnt, en haar man krijgt de schuld dat hij haar vermoord heeft. Maar er zit in deze film een addertje onder het gras, maar dat vertel ik niet want dan verklap ik de hele film.
Vrijdag was Michelle jarig, dat is een Duits meisjes die in het huis naast me woont. En voor haar verjaardag zijn we (Michelle, Adi (een ander Duits meisje) en ik) naar het Mount Neslon hotel (dat is een 5 sterren hotel!) geweest om daar een afternoon tea (high tea) te hebben. Het was de beste afternoon tea die ik ooit gehad heb. Ik zat echt prop vol, en ik kon de rest van de avond niet meer eten. Je mocht zo veel thee en warme chocomelk bestellen als je wilt. Verder krijg je ook hartig hapjes, scones met jam en cream, en een taart buffet. Ja, jullie lezen het goed een taart buffet. Het was een tafel vol met verschillende taarten, cupcakes, macarons en je mocht zoveel pakken als je wilt! Maar omdat alles zo zoet was, was je na je tweede bord al misselijk! Maar het was wel allemaal super lekker. Op de weg naar huis hadden we echt de raarste taxi chauffeur ooit. In het begin vonden we hem grappig, maar na 10 min werd hij erg verveld. Hij maakt hele rare opmerkingen als ‘ik ga niet weg voor jullie huis tot dat ik taart van jullie heb gekregen’. En dit heeft hij een aantal keer herhaald. Daarnaast vond hij het leuk om allemaal bochten te nemen omdat Michelle en Adi beide misselijk waren van de taart. Dus dat vonden ze niet echt grappig!
Op zaterdag en zondag ben ik samen met Anna, Moa en Petra (een Zweedse vrouw) op safari geweest. We zijn naar Aquila geweest, dat is een vier sterren safari park. Ik heb me dit weekend dus in luxe gewaand Bij aankomst kregen we wijn als welkoms drankje. We kregen voor lunch, avondeten en ontbijt een buffet met super lekker eten. Vooral het ontbijt buffet was echt geweldig, ze hadden wafels met stroop en slagroom, muffins, en kipnuggets! Nomnomnom. Ik heb dit weekend dus veel te veel gegeten. We sliepen in een kamer met een openhaard, en bad en een buiten douche (ja letterlijk een douche buiten). En de hebben hadden en super zachte kussen, ik wilde ze bijna stelen zo lekker lagen ze! Maar jullie zouden nu wel denken huh waarom in openhaard in Zuid-Afrika??? Maar geloof me we hadden de openhaard met vuur nodig die nacht! Want het was echt heel koud daar! Om 4 uur ’s middags hebben we ons eerste safari gehad van 3 uur. Onze jeep zat vol met senioren uit Canada. Haha zij waren echt heel grappig en positief. Ze hielden de sfeer we wel goed ik. En onze gids hield ook wel van een grapje. Maar hij vertelde ook wel leuke informatie over de dieren die we zagen. Tijdens de safari hebben we met dekens om ons heeft gezeten omdat het zo koud was. Maar ik heb op zaterdag 4 van de big 5 gezien. Alleen het Luidpaard heb ik niet gezien op zaterdag. Naast de buffel, olifant, neushoorn en leeuw heb ik ook nog een giraffe, gazelle, zebra, nijpaard en een gnoe gezien. Het leukste was dat toen we in het reservaat pauze aan het houden (ofwel onszelf aan het opwaren met alcohol) waren kwam er op eens een grote groep dieren op onze Jeep afgelopen (zebra, gnoe, gazelle, en giraffe). Ze liepen vlak langs onze auto, dus dat was erg leuk om te zien! Op zondag ochtend ging onze wekken vroeg want onze safari begon om half 7 ’s ochtends! We hebben in de ochtend nijlpaarden zien zwemmen en spelen in het meer, echt heel leuk. Ook zijn we heel dicht bij de neushoorns gekomen, dus ik heb super mooie foto’s kunnen maken. We zijn ook naar een speciaal centrum geweest waar dieren opgevangen worden die niet meer vrij kunnen leven. Daar heb ik de laatste van de big 5 gezien, de luipaard! Hij liep dan niet vrij in de natuur rond, maar het was wel leuk om een die van zo dichtbij te zien. Ook heb ik in dat centrum een cheeta gezien, heel gaaf! Na de safari was het tijd voor ontbijt en daarna tijd om naar huis te gaan. Onderweg naar huis kwamen we langs het dorpje Paarl waar de wijnfarm Fairview is waar ik ben geweest met de wijntasting. Deze boerderij maakt ook kaas. Moa had spijt dat ze een van de kazen daar niet gekocht had, dus we besloten om de boerderij even een bezoekje te brengen op kaas te kopen. Na de boerderij heb ik thuis even gechillt en in de avond ben ik naar Waterfront geweest voor het afscheidsdiner van Therese van Linda want zij vertrokken maandag weer terug naar Zweden. We zijn bij een grillhuis, de was lekker maar niet heel bijzonder. Maar het we een gezellig avond!
Maandag had ik nog een afscheidsdiner want Moa is gisteren naar Zweden vertrokken… Moa was een van mijn beste vriendinnen hier. Ik heb veel samen met haar gedaan dus dat was erg jammer dat ze nu weer terug in Zweden is. Maar ik ga haar en nog een aantal andere vrienden in de zomer opzoeken in Zweden! Voor haar afscheidsdiner zijn we naar gispy’s café geweest, dat is een café in obsevatory die elke maand zijn menu veranderd. Deze maand hadden ze de ‘best of’ de afgelopen maanden menu. We konden dus kiezen uit gerechten van over de hele wereld. Ik had iets uit de Filippijnen, maar ik heb geen idee hoe het heette. Het was igg lekker. De ober vond het leuk om grapje te maken, dus het was een leuke en grappige avond.

Dat was het weer voor deze week. Tot mijn laatste blog volgende week!

Liefs,
Vera

  • 19 November 2014 - 21:57

    Jaap-rEINA:

    Hallo Vera
    De tijd gaat snel. Weer een mooi verhaal. Een leuk vooruitzicht om in de zomer naar Zweden te gaan. Het kan niet op. Geweldig en bedankt maar weer met dit mooie verhaal.
    Buurman

  • 19 November 2014 - 22:31

    (mama;-P)Loes:

    Hoi Veer
    Ja meid het wordt nu aftellen.
    Er is een tijd van komen en gaan;-(
    Afscheid nemen is niet leuk maar de herinneringen zullen blijven.
    Je heb heel wat mee gemaakt.
    Het wordt echt afkicken voor jou hier in Nederland.
    Daar krijg je onder andere weer de Hollands pot haha.
    Maar goed je heb nog 1 week.
    Geniet er nog maar van!
    doei
    xxx (mama;-P) Loes



  • 19 November 2014 - 23:10

    Wilma:

    Je sluit je mooie tijd in Zuid-Afrika wel mooi af zeg. Natuurlijk hoort een safari erbij, maar zoals jij deze hebt beleefd is wel volgens het boekje van alle reisgidsen denk ik. Toppie hoor. En wat een prachtige foto's weer. Je hebt er een hoop leuke contacten opgedaan en dat is zeker leuk voor de komende jaren om nog een links en rechts een uitstapje te maken. Hier begint het steeds frisser te worden, dus zoals je moeder al zegt. de Hollandse pot wacht op je.
    groetjes,

    Wilma

  • 20 November 2014 - 17:09

    Grada:

    Hoi vera.

    Wat fijn dat je het zo naar je zin hebt. En wat super gaaf om die dieren te zien.
    Hopelijk kan het kind van 8 gauw wennen.
    Een hele goede vlucht gewenst

    Groetjes johan en grada

  • 20 November 2014 - 23:43

    Louella:

    He Vera, wat is de tijd snel gegaan. Weer bijna thuis. Ook ik heb genoten van je mooie verhalen en prachtige foto's. Een leuk vooruitzicht naar je nieuwe vrienden in Zweden. Nog een weekje genieten daar! Gr, Louella

  • 24 November 2014 - 20:05

    Joop De Buurman:

    wat een levens ervaring vera nemen ze je nooit meer af ben zelf 5weken in ziudafrica en mozabic zimbawe kaapstadt geweestik hoop dat je weer veilig thuis komt en wat zul je vele verhalen kunnen vertellendoe je trui maar weer aan het is koud hier haha

  • 25 November 2014 - 08:16

    Wilma:

    Hej Vera,

    Ik sluit mij aan bij de rest. Het was heel leuk jou belevingen mee te kunnen lezen en natuurlijk ook om je foto's te zien. Het zit er bijna weer op. Ik ben v.d. week zelf weg, weet dus niet of ik je blog nog zie, dus wens je nu alvast een geweldig afscheid en een hele voorspoedige reis.
    Groetjes, je tante Wilma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Kaapstad

Vera

1 september vertrek ik voor 3 maanden naar Kaapstad Zuid-Afrika om daar vrijwilligerswerk te doen. Op deze pagina probeer ik wekelijks een update te geven van mijn avonturen in Kaapstad.

Actief sinds 28 Aug. 2014
Verslag gelezen: 198
Totaal aantal bezoekers 6162

Voorgaande reizen:

01 September 2014 - 27 November 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: