Blog 11 - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Vera Houtzager - WaarBenJij.nu Blog 11 - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Vera Houtzager - WaarBenJij.nu

Blog 11

Door: Vera Houtzager

Blijf op de hoogte en volg Vera

12 November 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Hey People,

Het is alweer tijd voor mijn 11de blog. Jaja, dit is een van mijn laatst blogs, want over iets meer dan 2 weken zit ik alweer in het vliegtuig terug naar huis  Maar voordat het zover is ga ik nog flink genieten van de tijd die ik hier heb! Ik heb gisteren weer een nieuw kamergenootje gekregen. Het is een meisje uit Colombia, dus dat het wel leuk om met iemand uit een hele andere cultuur een kamer de delen. En er is vandaag een Nederlandse jongen in mijn huis komen wonen. Ik ben dus niet meer de enige Nederlander.

Op school vermaak ik me nog steeds prima. Zoals ik in mijn vorige blog had aangegeven heb ik vorige week de observatie afgerond. Donderdag mocht ik bij de bijeenkomst aanwezig zijn waar doormiddel van de ‘Childhood Autsim Rating Scale’ hebben gekeken hoe zwaar de autisme van het kind is. We zijn tot de conclusie gekomen dat hij op de ‘milde’ schaal van het autisme spectrum zit. Dat betekent dat hij autisme in een licht vorm heeft. Echter aan de van de Rating Scale kwam er in eerste instantie uit dat hij niet in het Autisme spectrum valt (dus mijn twijfels die ik had aangegeven in mijn vorige blog waren zo gek nog niet). Maar doormiddel van de DSM V (dat is HET boek voor psychologen om kinderen te diagnostiseren) kwam er wel uit dat hij een stoornis in het autisme spectrum heeft. Het was een erg interessant kind om te observeren, omdat hij socialer overkomt dat hij eigenlijk is. Hij ziet er erg schattig uit, en hij was het meest verbalen kind in de klas. Hij praatte zonder moeite met volwassenen. Daarnaast had hij een erg goed abstract denk vermogen. Hij was volgens de lerares het eerste kind ooit in haar klas die zonder problemen de verschillen tussen twee plaatsje kan benoemen. Maar als je verder keek kwamen we ook tot de conclusie dat hij niet van veranderingen houd, dat hij emotioneel niet reageert als een ‘normaal’ kind van zijn leeftijd, hij maakte niet tot nauwelijks contact met andere kinderen en zijn spraak vermogen ligt erg achter (hij zat op het niveau van een 3 jarige terwijl hij 6 was) ondanks dat hij het meest verbale kind in de klas was. Toen we op vrijdag de meeting met de moeder van het kind hadden, kwamen we gedurende het gesprek tot de conclusie dat we donderdag het kind op sommige punten te hoog hadden ingeschat op de rating scale. Dus we hebben de rating scale ook afgenomen met de moeder, en aan de hand daarvan hebben hem op een aantal punten anders gescoord dan op donderdag. Hierdoor viel hij nu wel binnen het autisme spectrum. Al met al was het dus een erg interessant kind om te observeren en ik heb veel geleerd door deze observatie. Verder heb ik op school geen bijzondere dingen gedaan.

Na school heb ik natuurlijk ook leuke dingen gedaan. Op donderdag ben ik na school met een groep 5 personen naar de film geweest in Waterfront. We zijn eerst uit eten geweest, en daarna gaan de bios gegaan. Het is echt super goedkoop om hier naar de film te gaan. Een kaartje kost 62 rand, dat is 4.5 euro! Dus ik ga denk ik nog wel vaker hier naar de film! We zijn naar de film the Maze runner geweest. Dat is echt een bizare maar leuke film. Echt de gene die deze film heeft verzonnen moet echt veel fantasie hebben!
Op vrijdag ben ik naar Signal Hill geweest om te picknicken voor diner tijdens de zonsondergang. Iedereen had wat meegenomen, dus er was genoeg te eten. Omdat het die dag super mooi weer was, was de lucht die avond ook helder. We hebben dus een super mooie zonsondergang gezien (zie foto’s). We zijn per taxi naar de heuvel gegaan, en toen we daar aangekomen waren hoefde we van de chauffeur niet meteen te betalen, maar we mochten wachten tot we weer thuis waren omdat hij wel op ons zou wachten op de heuvel. Hij heeft dus 2 uur op ons zitten wachten in zijn auto! Echt heel lief.
Op zaterdag ben ik naar Hout bay geweest om daar een markt te bezoeken. Daar hebben we samen wat gegeten, en hebben we even rondgelopen. Het was een indoor markt met veel eten en kleding. Ik heb een touw in mijn haar laten zetten met 5 verschillende kleuren waarmee een patroon is gemaakt. Dus ik zie er in ieder geval kleurrijk uit  Na de markt zijn we naar het strand geweest en hebben we daar even gechillt. In de avond ben ik naar Long Street geweest en daar heb ik gegeten bij een van de 10 beste burger restaurants ter wereld (als je de VS niet meerekent). Het restaurant heet Royale eastary. Ik heb de Hawaii Piggi gegeten, dat is een burger met ananas, bacon en guacamole. En hij was idd er lekker. Naast goed burgers hebben ze daar ook lekkere milkshakes, dus dat moest ik natuurlijk als toetje nemen. Dus na het eten zat ik behoorlijk vol!
Zondag ben ik naar Robben Island geweest, dat is het eiland waar de gevangenis staat waar Nelson Mandela jaren lang heeft vast gezeten. Het was erg indrukwekkend om te zien en om over de geschiedenis te horen van Zuid-Afrika. De apartheid was echt een meedogenloze tijd! Zwarte politieke tegenstanders werden zonder pardon opgepakt en naar Robben island gebracht. Het liefst met slecht weer zodat ze zeeziek zouden worden op de reis naar het eiland. Op het eiland mocht alleen maar Engels en Afrikaans gesproken worden, dus als je deze talen niet sprak kon je niet praten met de personen die je kwamen bezoeken. Daarnaast mocht men tijdens de dwang arbeid geen hoeden en zonnebrillen dragen ondanks dat het zomer was en tegen de 40 graden. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Dus je kunt je wel voorstellen hoe zwaar men het daar had! Ik heb op robben Island een bustour gehad over het eiland, en daarna een tour door de gevangenis waar Nelson Mandela heeft gezeten met een ex-gevangen als gids. Ik mijn bezoek aan robben Island als erg leerzaam ervaren. Dus het was de moeite waard om er heen te gaan. Op de boot terug naar Kaapstad heb ik zelf nog dolfijnen gezien  Dus dat maakte de tour helemaal compleet. Na Robben Island ben ik samen met Moa naar de two ocean aquaria in Waterfront geweest. Daar heb ik super mooie vissen gezien die in de oceaan rond om Zuid-Afrika zwemmen. Maar het was niet een super bijzonder aquarium. Je kunt het vergelijken met Sea life in Nederland. Maar het was wel leuk om te zien. Na de aquaria zijn we nog uit eten geweest om daarna naar huis te gaan.
Maandag ben ik samen met Moa naar Access park geweest. Dat is een winkel gebied met allemaal outlet winkels van bijv. Nike, convers, Adidas, reebok enz. Ik heb daar voor 45 euro een paar All Stars gekocht, dus ik ben helemaal blij. Na het shoppen zijn we uit eten geweest in Obsevatory bij een chinees restaurant omdat we te moe waren om te koken. Dus was dus een geslaagde dag.
Ooo ja een leuk feit, bij z’n beetje alle activiteiten die ik deze week heb gedaan was ik de enige niet Zweed. Alleen bij robben Island was nog een Duits meisje mee, en verder ben ik deze week alleen maar met Zweden op pad geweest. Hahaha als ik zo door ga ben ik straks meer Zweeds dan Nederlands :P.

Nou dat was het weer voor deze week. Tot mijn volgende blog!

Liefs,
Vera

  • 12 November 2014 - 17:20

    (mama;-P) Loes:

    Hoi Veer
    Je heb er weer een leuk blog van gemaakt.
    Weer veel meemaakt en genoten zo te zien.
    Zitten weer leuk en mooie foto's bij.
    Geniet nog van de laatste weken.
    Knuffel
    (mama;-P) lLoes


  • 12 November 2014 - 17:51

    Buurman:

    Hoi Vera.
    Jouw verhalen worden steeds mooier. Een mooi stuk geschiedenis gezien en meegemaakt. (Robben eiland). Wij zullen je mooie verhalen missen over een paar weken.
    Groet en nog veel plezier.
    Reina/Jaap

  • 12 November 2014 - 18:21

    Louella:

    He Vera, wat een bijzondere ervaringen heb je weer opgedaan. Iedere keer weer leuk om te lezen. Je spreekt inmiddels zeker ook wel een paar woordjes Zweeds neem ik aan. Of spreken ze speciaal voor jou Engels. Nou ja, in ieder geval!! Geniet de laatste weken nog maar extra. Liefs, louella

  • 12 November 2014 - 18:38

    Marijke:

    Hoi Vera,
    wat een belevenissen. Echt zo leuk om te lezen hoe geweldig je het daar in Afrika hebt. En wat vliegt de tijd!!
    Is het echt nog maar twee weken en dan al weer terug naar ons koude kikkerlandje. Meid geniet er nog even van. Ik ga nog even je mooie foto's bekijken. Lieve groetjes Marijke

  • 13 November 2014 - 20:27

    Joop Buurman:

    hoi vera leuk die verhalen en leuk dat je het na je zin heb als je thuis komt hoor ik graag hoe je dit beleef heb doei meisie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Kaapstad

Vera

1 september vertrek ik voor 3 maanden naar Kaapstad Zuid-Afrika om daar vrijwilligerswerk te doen. Op deze pagina probeer ik wekelijks een update te geven van mijn avonturen in Kaapstad.

Actief sinds 28 Aug. 2014
Verslag gelezen: 174
Totaal aantal bezoekers 6159

Voorgaande reizen:

01 September 2014 - 27 November 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: