blog 5 - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Vera Houtzager - WaarBenJij.nu blog 5 - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Vera Houtzager - WaarBenJij.nu

blog 5

Door: Vera Houtzager

Blijf op de hoogte en volg Vera

28 September 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Hey People,

Hierbij weer een nieuwe blog. Alweer mijn 5de, as donderdag ben ik hier alweer 1 maand! Pfff wat gaat de tijd toch snel. Deze week is mijn blog zonder foto’s van de mooie natuur hier in Zuid-Afrika,maar met foto’s van musea in Kaapstad. Dit is omdat het afgelopen woensdag Heritage day was in Zuid-Afrika. Dat is een dag waarop gevierd wordt dat Zuid-Afrika een democratie is en dat iedereen gelijk is. En om deze reden waren afgelopen week bijna al musea gratis. Dus daar heb ik goed gebruik van gemaakt:). Het gaat nog steeds prima met mij, en begin steeds mee gewend aan alles te raken en veel dingen ‘normaal’ te vinden. Hahaha ik denk dat als ik over 2 maanden weer terug in Nederland ben ik weer moet wennen aan dat alles zo gestructureerd gaat.

Op mijn vrijwilligerswerk gaat alles nog steeds prima. Ben afgelopen donderdag met een groep seniors mee geweest naar het museum. We zijn naar het South Afrika museum geweest. Dat is een natuur- historisch museum. Veel opgezette dieren gezien en skeletten van dieren haha. Ik heb mijn eigen groepje met 3 kinderen gekregen en mocht daarmee door het museum lopen. Ik had gelukkig redelijk makkelijk kinderen die goed naar mijn luisterde,dus dat scheelde wel. Alleen soms vergaten ze dat ze bij mijn in de buurt moesten blijven, dus ik moest ze wel vaak terug roepen. In het museum kon je goed zien dat ze heel visueel ingesteld zijn en niet of weinig lezen. Ze liepen vaak alleen langs de plaatjes en gingen af op wat ze zagen. Je moest echt aan ze vragen om te lezen want anders liepen ze er gewoon vrolijk langs. Ook hadden ze weinig geduld want ze raasde langs alles heen, dus ik had jammer genoeg niet echt de tijd om alles goed te zien. Maar des ondanks hebt ik een leuke ochtend gehad. Op vrijdag mocht ik bij een IDP meeting aanwezig zijn over een van de leerlingen. Dat is een meeting waarin samen met de ouders, psycholoog, OT therapist (een therapeut voor de motoriek), en speech therapist gekeken wordt wat de vooruitgang is wat het kind heeft geboekt en wat het kind nog kan leren. In geval ging het over een kind die volgende jaar de school gaat verlaten omdat hij dan te oud is. Dus nu werd er vooral gekeken naar wat er met hem gebeurt na Alpha school. Er interessant dus!

Naast mijn vrijwilligers werk ben ik deze week dus vooral naar musea. Want zoals ik al eerder zei waren alle musea deze week gratis! Op vrijdag ben ik na werk samen met Celine een Amerikaanse statigere die werk op mijn school naar de Slave Lodge geweest. Dat is een museum over de slavernij en ook een beetje over de apartheid in Afrika. Dat was er interessant wat ik heb nu ook de Afrikaanse kant gezien over hoe zijn over slavernij denken. Na het museum zijn we doorgelopen naar de Company gardens. Dat is een park in Kaapstad. Daar hebben we rondgelopen en daar hebben we eekhoorns en baby eendjes gezien zo schattig! Op zaterdag ben ik samen met Loes en Lina (twee meisje die ook werken op de school waar ik vrijwilligerswerk doe) en vrienden van hun naar Old Biscuit Mill geweest. Daar heb ik super lekker gegeten en gedronken namelijk een broodje mozerella, een Belgische wafel, en een mango sinasappel smoothie nomnomnom. Na de Old Biscuit Mill ben ik samen met een groep vrienden van Loes en Lina (zonder Loes en Line:P) naar de stad gegaan. Deze groep bestond uit allemaal Nederlandse meisje en 1 Duitse jongen. Dus ik heb weer even een middag Nederlands kunnen praten, dat was best fijn. We zijn naar het District Six museum geweest. Dat museum ging over de apartheid. District Six was namelijk een wijk in Kaapstad waarin eerst colord people leefde, maar tijdens de apartheid zijn de uit hun wijk verdreven en zijn daar blanke in gaan wonen. Echt onbegrijpelijk dat men zo gemeen kan zijn! Vandaag (op zondag) ben ik samen met Celine naar de Nationale art gallery gegaan. Daar heb we schilderijen gezien vanuit allerlij verschillende tijden en landen. Je kan echt goed het verschil zien tussen Europese kunst en Afrikaanse kunst. Ik vind eerlijk gezecht de Afrikaanse kunt veel mooier! Na het schrijven van deze blog ga ik door na het vliegveld om Marieke op te halen. Ze komt een week hier naar Kaapstad dus dat is super leuk:)

Ik ga nu stoppen want ik moet door naar het vliegveld. Tot mijn volgende blog.

Liefs, Vera


  • 28 September 2014 - 15:21

    Wilma:

    De tijd vliegt inderdaad voorbij, 1 maand alweer. Fijn dat je naast je vrijwilligerswerk genoeg tijd overhoudt om deze activiteiten te doen. En wat een mazzel dat je er precies bent als de musea gratis te bezoeken zijn. Je benut je tijd daar optimaal zo te lezen, een daar heb je helemaal gelijk in. Op deze manier komen wij ook wat meer te weten over allerlei zaken.
    Groetjes en tot blogs.
    Wilma

  • 28 September 2014 - 15:29

    Mana Loes:

    Hoi Veer
    Daar was ik weer;-)
    Leuk blog,wat maak je in 1 week toch veel mee!
    Dus ja de tijd gaat snel als je jezelf vermaakt
    Veel plezier met Marieke
    succes met de verhuizing!
    doei
    Mama Loes

  • 28 September 2014 - 16:59

    Lindy:

    Hee Veer!

    Echt super fijn om te lezen dat je het zo naar je zin hebt!!
    Blijf zoveel genieten!

  • 28 September 2014 - 18:58

    Louella:

    He Vera, idd wat gaat de tijd snel en wat leer je in zo'n korte tijd een hoop mensen. Echt leuk hoor. Geweldig wat je al allemaal hebt beleefd. Volgens mij hou je geen tijd over. Geniet en tot je volgende verhaal. Echt leuk om te lezen.

  • 28 September 2014 - 21:42

    Reina-Jaap:

    Ha Vera , Bedankt voor je mooie verhalen. Wij blijven je volgen.
    Groetjes, Reina-Jaap

  • 29 September 2014 - 08:57

    Lisa:

    Weer een leuk verhaal. Je hebt de smaak helemaal te pakken!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Kaapstad

Vera

1 september vertrek ik voor 3 maanden naar Kaapstad Zuid-Afrika om daar vrijwilligerswerk te doen. Op deze pagina probeer ik wekelijks een update te geven van mijn avonturen in Kaapstad.

Actief sinds 28 Aug. 2014
Verslag gelezen: 194
Totaal aantal bezoekers 6167

Voorgaande reizen:

01 September 2014 - 27 November 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: